reklama

Nový zákon: Ježišovo vzkriesenie bolo asi inšpirované iným príbehom

Ježiš žil v dobe, keď to v Izraeli vrelo. Za čias kráľa Herodesa žil istý muž menom Šimon (Simon) z Perei. Bol to rebel a bojoval proti kráľovi Herodesovi. Herodes však potlačil jeho vzburu a veliteľ jeho vojsk ho potom zabil. Písal o ňom historik Jozef Flávius (Flavius Iosephus): "Bol tam tiež Šimon, ktorý bol otrokom kráľa Herodesa, ale v iných ohľadoch pohľadná osoba, mal vysoké a robustné telo. Bol to ten typ, ktorý bol oveľa lepší ako ostatní z jeho okolia, a mal na starosti veľké veci. Tento muž bol vznešený, a bol tak odvážny, že si dal na hlavu diadém a ľudia čo stáli za ním ho vyhlásili za kráľa, a sám si myslel, že je viac hoden tohto postavenia než ktokoľvek iný." A čo ma spoločné tento Šimon a Ježišovo vzkriesenie? Jedná o nález menom Jesselsohnova stéla, kde sa píše o istom mesiášovi, ktorému bolo prikázané: ... a za tri dni ži (vstaň z mŕtvych).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (68)

Text na Jesselsohnovej stéle, nazvaný Gabrielovo zjavenie (tak ho pomenoval Ada Yardeni, izraelský vedec, ktorý ho ako prvý zverejnil - tu je anglický preklad), bol napísaný na kameň atramentom a pochádza asi z konca 1. storočia pr. n. letopočtom a zo začiatku 1. storočia n. l. Do širokej pozornosti sa dostal, keď vyšiel Yardeniho článok v Biblical Archaeology Review s názvom "Nový zvitok od Mŕtveho mora na kameni?" (v čísle január/február 2008).

Gabrielovo zjavenie sa skladá z 87 riadkov a je rozdelených do dvoch stĺpcov. Text je písaný v prvej osobe, asi niekým, kto sa volal Gabriel a obsahuje početné biblické frázy. Je to apokalyptický text a zdá sa, že bol napísaný zástancom Dávidovej dynastie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa Izraela Knohla, ikonoklastického profesora biblických štúdií na Hebrejskej univerzite v Jeruzaleme, osoba vyobrazená na kameni je muž menom Šimon, ktorého zabil veliteľ Herodesovej armády (podľa historika Jozefa Flávia). Pán Knohl tvrdí, že autori pasáži na kameni boli pravdepodobne Šimonovi nasledovníci (viac v článku New York Times).

Pán Knohl ďalej tvrdí, že na kameni sa píše o smrti vodcu Židov, ktorý bude vzkriesený o tri dni. Dodáva, že myšlienka „vzkriesenia po troch dňoch“ sa teda vyvinula ešte pred Ježišovým ukrižovaním.

Čo z toho podľa mňa vyplýva?

Určite sa nedá tvrdiť, že pasáže z Biblie o Ježišovom vzkriesení boli okopírované z tohto textu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja beriem Nový zákon ako mýty a legendy. V čase, keď žil Ježiš, žilo niekoľko ďalších ľudí, ktorých považovali za mesiášov. Napr. Judáš z Galiley, či Athronges.

Ďalším zaujímavým človekom bol podľa legiend Apollonios z Tyany. Bol prívržencom novopytagoreismu a počas svojho života údajne vykonával zázraky, ktoré ho preslávili, najmä v kontraste s jeho súčasníkom Ježišom Kristom. Patrilo medzi ne aj vzkriesenie z mŕtvych dcéry jedného váženého rímskeho občana. Mal aj niekoľko svojich učeníkov. Po svojej smrti bol údajne vzatý na nebesá, ale po smrti sa vraj zjavoval svojim verným.

V tej dobe žilo mnoho zaujímavých učiteľov a ich žiaci si ich často prikrášľovali. Inšpirovali sa pri tom kde sa len dalo a potom pripisovali svojim učiteľom nadprirodzené skutky, len aby pritiahli pozornosť ďalších ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj Ježiš bol, podľa mnohých historikov, takým prikrášleným učiteľom. Presvedčivých dôkazov o „historickom Ježišovi“ je veľmi málo. Písal som už, že evanjelia boli napísané v rokoch 65 až 100 n. l. V tej dobe boli ich zdroje, príhody o Ježišovi, šírené ústnym podaním alebo písomne, avšak psychologicky a argumentačne prispôsobené potrebám jeho prívržencov.

Mesiáš

Slovo „mesiáš“ pochádza z hebrejského slovesa „naolejovať“, „pomazať“. V Starom zákone boli králi Izraela označovaní ako Jahveho „mesiáš“ - Boží pomazaný.

V niektorých židovských sektách bol „pomazaný“ ústrednou postavou ich apokalyptických predstáv o nadchádzajúcej bitke s protivníkmi boha.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ježiš mal byť údajne mesiáš a v jeho dobe do popisu práce mesiáša nepatrila smrť. Tradičný židovský obraz mesiáša bol človek, silný potomok kráľa Dávida, ktorý porazí svojich nepriateľov (a nezomrie pri tom). Šimon (a neskôr aj Ježiš) odrážal nový druh mesiášstva.

Keď bol Šimon porazený a usmrtený, tak napriek tomu ho nasledovníci uznali za mesiáša. Tí dokonca začali tvrdiť, že to je dokonca potvrdením toho, že je mesiášom.

Tento druh mesiášstva zahŕňal utrpenie, smrť a vzkriesenie. Na kameni od Mŕtveho mora, Knohl vidí mesiáša, ktorý trpel, zomrel a vstal z mŕtvych. V Novom zákone sa tak vraj inšpirovali z tejto príhody o zmŕtvychvstaní.

Bol Ježiš mesiášom?

Ťažko povedať. Je to otázka viery.

Písal som už o tom, že Ježiš sa nenarodil panne, nevystúpil na nebesia a nepochádzal asi ani z Dávidovho rodu. Jeho učeníci začali hľadať proroctvá v Starom zákone, ktoré by potvrdzovali jeho výnimočnosť a pripisovali mu rôzne veci, len aby ho ostatní uznali za mesiáša.

Tak či tak, je len na ľuďoch ako sa rozhodnú, či budú veriť legendám o Ježišovi (či iným biblickým legendám), alebo nie.

Viera je viera, avšak nie poznanie. Na to si treba dávať pozor, keď chcete niekoho presviedčať o svojej pravde. Aj z týchto nálezov, ktoré som spomenul, sa nič jednoznačné nedá vyvodiť. Avšak chcel som upozorniť na to, že aj takéto nálezy existujú.

ZDROJE

Hlavný článok v New York Times:
http://www.nytimes.com/2008/07/06/world/middleeast/06stone.html?_r=3&pagewanted=2&hp

Ďalšie články:
http://www.bib-arch.org/news/dss-in-stone-news.asp
http://theologyreference.blogspot.sk/2008/07/gabriels-revelation.html

Preklad textu v angličtine:
http://www.bib-arch.org/news/dssinstone_english.pdf

Niečo o Izraeli na úsvite kresťanstva:
http://www.historickarevue.com/archiv_86.html

Wikipedia en:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gabriel%27s_Revelation
http://en.wikipedia.org/wiki/Simon_of_Peraea
http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Knohl
http://en.wikipedia.org/wiki/Apollonius_of_Tyana

Wikipedia sk/cz:
http://sk.wikipedia.org/wiki/Obrazoborectvo
http://sk.wikipedia.org/wiki/Flavius_Iosephus
http://cs.wikipedia.org/wiki/Apollónios_z_Tyany

Jewish Encyclopedia:
http://www.jewishencyclopedia.com/articles/8905-josephus-flavius
http://www.jewishencyclopedia.com/articles/2088-athronges

Iné zdroje:
http://www.livius.org/men-mh/messiah/messianic_claimants02.html
http://www.encyclopedia.com/article-1G2-2587501551/athronges.html

Dokumentárny film (History Channel) o Gabrielovom zjavení a Šimonovi (YouTube):
http://youtu.be/qXB1Z7X0lOY

Ľubomír Dobrovodský

Ľubomír Dobrovodský

Bloger 
  • Počet článkov:  80
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Fajn chlapík. IT senior vývojár, programátor, analytik, vyše 18 rokov v branži. Mám záľubu v literatúre faktu - počítače, informatika, religionistika, neuroveda, psychológia, mytológia, fyzika, dejiny atď. Rád čítam aj historické romány, fantasy, mýty a legendy. Vo voľnom čase sa zaujímam o cestovanie, beh, turistiku a občas aj bicyklovanie, či plávanie. Zoznam autorových rubrík:  Zo životaBiblia, viera a dejinySystémCestovanieMyšlienkyDobrovoľníctvoFikcia, recesiaKrátke príbehyCirkev svätého Svetového MieruPoéziaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu