reklama

Zažil som spánkovú paralýzu

Čítal som si knižku v obývačke. Bola už noc a ja som sa cítil unavený. Uložil som sa do kresla a zaspal som. Zrazu som sa zobudil. Počul som na chodbe kroky. Myslel som si, že to sa moja mama prechádza po chodbe. Na chodbe bolo mierne svetlo a tak som videl cez sklo na dverách, že mama chce ísť do obývačky. „Asi ma ide skontrolovať," pomyslel som si. Zrazu som pocítil akýsi strach. Nevedel som odkiaľ prišiel. Keď mama išla otvoriť dvere a začala hýbať kľučkou, tak nešli otvoriť. „Veď ja som tie dvere nezamykal," pomyslel som si. Išiel som sa spýtať, či jej mám otvoriť. Zrazu som zistil, že sa nedokážem hýbať, nedokážem rozprávať, bol som paralyzovaný... ŠOK! Zrazu sa v dverách pozrela na mňa neznáma osoba v bielej maske a moje srdce začalo divoko biť. „To nie je moja mama!"

Písmo: A- | A+
Diskusia  (43)
Spánková paralýza v obrazoch
Spánková paralýza v obrazoch (zdroj: http://www.pinkraygun.com/wp-content/uploads/2008/11/sleep-paral)

Osoba sa snažila silou mocou dvere otvoriť, ale nešlo jej to. V duchu som sa modlil, aby sa jej to ani nepodarilo, aj keď neviem, ako mohli byť tie dvere zamknuté. To bolo jedno. Ja som nemohol nič robiť, nemohol som sa hýbať, myslel som si, že ma to učarovalo. Srdce mi bilo od strachu, až som skoro zinfarktoval. Zrazu sa tá osoba prestala dobýjať do izby, pozrela sa na mňa posledný krát a odišla. V tom som od strachu otvoril oči a ostal som zaskočený.

Všetko naokolo bolo rovnaké. Nerozumel som tomu, čo sa stalo. Snívalo sa mi? Ale všetko som videl. Bolo to úplne reálne. Videl som ducha? Démona? Mimozemšťana? Či iného netvora?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vstal som a poprechádzal som sa po byte. Nikto tam nebol. Pozrel som sa mame do izby a ona spala. Zapol som teda počítač a s vedomím, že na všetko musí existovať racionálne vysvetlenie, som išiel hľadať odpovede. Verte, či nie, na internete odpovede nájdete (ak viete dobre po anglicky). Riadim sa mottom: „Strach sa dá zahnať jedine poznaním a pochopením."

Internetové fóra

Našiel som rozličné fóra, kde ľudia opisujú podobné zážitky, dokonca niektorí videli osobu s bielou maskou. Niektorí popisujú démonov, iní popisovali iba pocit, že „niečo" je v izbe a sleduje ich to. Popisovali rôzne zvuky v ušiach alebo „niečo" im sadlo na hrudník...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To ma zaviedlo ďalej a našiel som svoju odpoveď.

Diagnóza - Spánková paralýza (sleep paralysis)

Spánková paralýza je stav, keď je telo dočasne neschopné sa hýbať. Paralýza nastáva pri zaspávaní (hypnagogická) alebo pri zobúdzaní (hypnopompická). Osoba nemôže hýbať žiadnou časťou svojho tela a ma minimálnu kontrolu nad telom. Dokáže iba hýbať očami a dýchať. Fyziologicky je spánková paralýza spojená s paralýzou (ochrnutím), ku ktorému dochádza počas tých fáz spánku, keď máme živé sny (tzv. REM atónia). V REM fáze náš mozog účinne funguje, ale telo by malo "spať" a nehýbať sa. Spánková paralýza teda vlastne slúži na to, aby sa naše snové pohyby neprenášali na naše fyzické telo, teda aby sme si počas spánku neublížili. Keď sa zrazu zobudíme, tak mozog si myslí, že spí a ostane v paralýze.
Počas spánkovej paralýzy môže dôjsť k halucináciám: Vidíme obrazy, alebo zvuky. Osoba si môže myslieť, že niečo stojí pri nich, alebo môže počuť čudné zvuky (ako ja na chodbe a potom som videl osobu, čo chcela vojsť do izby). Môže vidieť rozličné veci, osoby a má rôzne vidiny. Dokonca som mal aj pocit, že mi niekto chce ukradnúť dušu. Čítal som, že aj iní mali taký pocit, akoby ich niekto sledoval, ale v miestnosti nikto nebol. Často sa dostaví veľký strach. Najčastejšie ľudia popisujú pocit, ako by im niečo tlačilo na hrudník. Ťažko sa im dýcha. Paralýza môže trvať od niekoľko sekúnd až po niekoľko minút.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neviem, koľko času ubehlo, no bolo to krátke. Ja osobne som si uvedomoval, že niečo nie je v poriadku, že som v akomsi polospánku. Nerozumel som však, prečo sa nedokážem hýbať. Bola to zaujímavá skúsenosť a aspoň sa nemusím báť, že sa mi niečo desivého prihodilo. Viem, že nie som jediný, ktorému sa to stalo.

Na internetových fórach sa ľudia často pýtali, či videli duchov, alebo je to niečo iné, pretože tomu nerozumeli. Verte, že som vôbec nevedel rozoznať, či to bolo reálne, alebo iba sen. A keď som o tom nič nevedel, mal som strach... Neviem čo sa dá robiť, ale viem, že potrebujem menej stresu, viac pravidelného spánku a možno to už nezažijem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mýty a legendy v rôznych kultúrach

O spánkovej paralýze má takmer každá kultúra svoje vlastné legendy. Spánková paralýza je často nazývaná syndróm Starej čarodejnice, kvôli spoločným znakom, keď ľudia videli alebo vnímali prítomnosť starej čarodejnice. Tá vyvíjala tlak na hrudník alebo vyvolávala pocit dusenia.

V africkej kultúre, je spánková paralýza bežne označovaná ako "čarodejnica, ktorá jazdi na tvojom chrbte".

V japonskej kultúre sa spánková paralýza nazýva kanashibari (金縛り, doslova "zviazaný alebo upevnený kovom," z Kane "kov" a Shibari "viazať, zviazať, upevniť ").

V tureckej kultúre je spánková paralýza často označovaná ako "karabasan" ( "temný pritláčač"). Verili, že je to stvorenie, ktoré v spánku napáda ľudí, tlačí im na hrudník a vyráža im dych.

V Grécku a na Cypre ľudia verili, že spánková paralýza nastane, keď sa duch so zvieracou podobou snaží obeti ukradnúť reč alebo sedí na jej hrudníku a chce jej spôsobiť udusenie. Duch sa volal Mora, Vrahnas alebo Varypnas (grécky: Μόρα, Βραχνάς, Βαρυπνάς).

Toto boli informácie, ktoré som o tomto fenoméne našiel na internete. Doteraz som o ňom nepočul, no viem, že niet sa čoho báť. Ak vás v spánku prepadne nejaká príšera, tak sa neľakajte. Možno ste práve zažili spánkovú paralýzu.

A ak ma nabudúce navštívi muž s bielou maskou, tak si musím ísť odpočinúť, lebo to nedopadne dobre :-)

Vy ste sa už s tým stretli?

Zdroje a články:
Slovenské:
http://helar.wordpress.com/2007/12/16/ked-sa-pri-spanku-nemozeme-hybat/

Anglické:
http://www.associatedcontent.com/topic/46801/sleep_paralysis.html?cat=5
http://www.stanford.edu/~dement/paralysis.html

Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis

Ľubomír Dobrovodský

Ľubomír Dobrovodský

Bloger 
  • Počet článkov:  80
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Fajn chlapík. IT senior vývojár, programátor, analytik, vyše 18 rokov v branži. Mám záľubu v literatúre faktu - počítače, informatika, religionistika, neuroveda, psychológia, mytológia, fyzika, dejiny atď. Rád čítam aj historické romány, fantasy, mýty a legendy. Vo voľnom čase sa zaujímam o cestovanie, beh, turistiku a občas aj bicyklovanie, či plávanie. Zoznam autorových rubrík:  Zo životaBiblia, viera a dejinySystémCestovanieMyšlienkyDobrovoľníctvoFikcia, recesiaKrátke príbehyCirkev svätého Svetového MieruPoéziaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu